середа, 9 листопада 2016 р.

Невербальне спілкування. Поради батькам



Згідно з дослідженнями, на мову тіла припадає 93% інформації. Хто б міг подумати, що наші міміка й пантоміма можуть бути такими красномовними?..
Даючи дітям всілякі інструкції, не всі батьки замислюються про невербальні способи спілкування з ними. На жаль, бо невербальне спілкування здійснює довгостроковий вплив на те, як діти слухають, поводяться, засвоюють інформацію й розмовляють з іншими людьми. Воно також впливає на їхнє ставлення до нас, батьків, і на те, як діти виглядають в очах інших людей. Невербальне спілкування може здійснювати вагомий вплив на те, наскільки дитина сподобається людям, які її оточують, і на можливості, які з'являться в неї в майбутньому. Безперечно, даний тип спілкування має великий вплив на долі дітей.
Батькам важливо пам'ятати про те, що найчастіше діти відгукуються не на слова, а на форму їх подачі. Дорослим необхідно ретельно моделювати поведінку, яку вони хочуть бачити в своїх дітях. Тому слід покращувати власні навички невербального спілкування. На щастя, існує безліч способів позитивно вплинути на навички розуміння та спілкування дітей.
Далі – корисні поради, які стануть у пригоді батькам.
1. Значення зорового контакту
Батьки часто ігнорують значення зорового контакту зі своїми дітьми. І дарма, оскільки тісний зоровий контакт між батьками та дитиною є важливим інструментом нормального розвитку дитини. Коли вона уважно стежить за виразом обличчя батьків, отримує підказки для розуміння їх висловлювань. При цьому дитині важливо зосереджувати свою увагу не тільки на обличчі, а й на русі губ. Це робить висловлювання більш «читабельним» і більш прийнятним.
2. Розмова на рівні дитини
Коли батьки нахиляються й розмовляють з дитиною на рівні її очей, то не тільки проявляють дружелюбність і менше лякають дитину, але ще й роблять висловлювання більш легким і доступним для сприйняття на слух. Педагогам часто рекомендується викладати на одній горизонтальній площині з дітьми, щоб налагоджувати та зміцнювати зв'язок з учнями.
3. Використання пози, відкритої до спілкування
Коли ми приймаємо відкриту позу, тобто наші руки й ноги не перехрещуються, долоні дещо розгорнуті до дитини, корпус тіла повернутий у її сторону (на відміну від схрещених рук чи таких, що обіймають за плечі), ми демонструємо дітям свою готовність приймати те, що вони хочуть сказати. Це положення рук викликає в дітей бажання спілкуватися з нами та слухати.

4. Позитивний вираз обличчя
Посмішка, підняті вгору куточки губ, а також очі, що виражають зацікавленість і широко розкриті від схвильованого передчуття, впливають на реакції дітей на висловлювання. Позитивний вираз обличчя батьків спонукає їх до позитивних відгуків. Тут важливо враховувати, що емоційні переживання дітей при спілкуванні з іншими людьми формують їх реакції протягом усього життя.
5. Взаємна, спільна увага
Спільна увага батьків і дітей до якого-небудь предмету (наприклад, коли батько опускається на підлогу разом з дитиною, щоб витерти бруд, замість того, щоб наказувати дитині прибрати безлад самостійно) надзвичайно важлива для залучення інтересу дитини до нагальної теми. Коли ми розглядаємо й оцінюємо тему розмови разом з дітьми, ми зацікавлюємо їх на більш глибокому рівні.
Було проведено дослідження розвитку словникового запасу дитини та спільної уваги. Результати свідчать про те, що діти, які вчили слова, виконуючи завдання разом з батьками, мали більший словниковий запас. Якщо дитина не звертає уваги на вас і ваші слова, наблизьтеся до неї або навіть укажіть їй на проблему. Треба сподіватися, що наступного разу вона буде робити так, як ви їй вказали.
6. Тон голосу й інтонації (парамова) при розмові з дітьми
Ні для кого не секрет, що немовлята й маленькі діти люблять материнську мову (мамин високий тон голосу). Було проведено дослідження, яке виявило, що материнська мова допомагає дітям визначати, де слова починаються й де закінчуються, отже, знайомитися зі звуками, складами, словами і, нарешті, реченнями. Діти також беруть активнішу участь у розмові з батьками, коли ті використовують високий ритм мови зі схильністю до варіацій.
7. Жести
Кивок головою, піднятий вгору великий палець і підняті у хвилюванні руки також позитивно впливають на взаємодію з дітьми. Так ми невербально висловлюємо їм розуміння й підтримку.
8. Звуки (угу, м-м-м, хм)
Використання батьками голосових реакцій (не словесних) при розмові з дитиною демонструє їй нашу зацікавленість у тому, що вона говорить. Ці звуки підбадьорюють дитину, оскільки ми показуємо, що слухаємо її дуже уважно.
9. Близькість між батьком і дитиною
Коли діти ще маленькі, дуже важливо, щоб простір (дистанція) між ними й батьками були відносно невеликим (30-60 см). Коли діти стають підлітками, цей простір природним чином збільшується та вимагає більш уважного ставлення батьків.
10. Пересування (рух, який слід/не слід здійснювати батькам)
Для того, щоб демонструвати дитині нашу зацікавленість у розмові з нею, наші рухи повинні бути обмежені жестами та мімікою. Ходьба батьків не тільки відволікає дитину, але також порушує близькість і зв'язок з дитиною, які необхідні для ефективного спілкування.
Дивно, що увага до невербального спілкування й кілька невеликих його коригувань може настільки суттєво впливати на наш зв'язок з дітьми й на те, як вони будуть взаємодіяти з навколишнім світом.